Blog – přivedení návštěvnosti a práce s ní

Jak se zákazník rozhoduje jestli navštíví internetový obchod

Lidé se o nákupu rozhodují podle zaběhnutých šablon. Psychologie nákupu je vždy zaměřena na čtyři aspekty. Kvalita výrobku, cena, služby a výhody, které zákazníka při nákupu získá.

Potenciální zákazník se před nákupem rozhoduje zcela jednoduše. Buď internetový obchod zná díky předchozímu nákupu, slyšel o něm od jiného spokojeného zákazníka nebo aktivity obchodu zaregistroval na Facebooku. Na Facebooku se buď jedná o jednoho z fanoušků stránky nebo díky aktivitě svých virtuálních přátel (like, komentář, sdílení, recenze) se o eshopu dozvěděl. To je první možnost.

Druhá možnost je, že potenciální zákazník hledá konkrétní zboží a využívá pro to zbožové vyhledávače – zboží.cz, heureka.cz, Google nákupy. U těchto vyhledávačů existuje tlak na cenu. Cena není zcela rozhodující. Lidé také čtou zákaznické recenze a sledují cenu dopravy. Pokud si lidé eshop otevřou na konkrétní detail výrobku, musí na první pohled eshop sdělovat hlavní výhody nákupu, detail musí obsahovat lákový popisek a fotografie, důležitý je i viditelný kontakt, popřípadě automaticky oslovující online chat. Pokud není provedena objednávka – je nutné po dobu cca jednoho týdne eshop potenciálnímu zákazníkovi připomínat.

Třetí možností podle čeho se zákazník rozhoduje, jestli internetový obchod navštíví nebo nikoliv, je obsahový marketing. Lidé před nákupem hledají často doprovodné informace o výrobku, tedy jestli splní to, co očekávají, potřebují, atd. K tomu slouží obsahový marketing uvedený buď přímo na stránce eshopu nebo produktová microsite, která je propagační stránkou, zpětným odkazem a díky vloženému motivačnímu prvku, který češi aktivně využívají a vyhledávají, silně motivuje jít na stránku eshopu a produkt ihned nakoupit.

Čtvrtá možnost, jak přivést na web eshopu návštěvnost je PPC propagace, bannerová propagace, PR články, vyladěné SEO a samozřejmě vysoká pozice ve vyhledávačích – seznam.cz, google.cz

Podle čeho se zákazník rozhoduje jestli nakoupí

Pokud se vám podaří přivést na internetový obchod návštěvnost, nemáte automaticky vyhráno. Bohužel nenakoupí každý, existuje konverzní poměr, který je neúprosný. Konverzní poměr znamená, kolik lidí ze sta provede objednávku. Aby se zvyšoval podíl objednávek oproti návštěvnosti je nezbytné eshop provozovat profesionálně, prodávat kvalitní zboží, od samého začátku motivovat k nákupu a nabízet více než konkurence. Při provozování úspěšného internetového obchodu je pak úplně jedno jestli eshop vytvářel programátor na míru nebo se jedná o eshopové řešení, například od eshop-rychle.cz nebo shoptet.cz

Pokud nenabídnete lidem základní a zásadní výhody pro nákup, motivaci zboží nakoupit, můžete mít návštěvnost třeba tisíc lidí denně, ale objednávky budou nic moc. Naštěstí existuje několik prvků, které výrazně pomáhají s prodeji. Každý takový prvek pracuje především s lidskou psychologií. Ať se nám to líbí nebo ne, při nákupu se rozhodujeme na základě emocí. Pokud emoce dostatečně nepodráždíte, nemáte šanci. Samozřejmě existují obory, kde se emoce dostávají do pozadí. Zde se míchají emoce, rozum a cena. I při prodeji, kde hraje roli rozum a cena se ale dá velmi dobře hrát s lidskou psychologií, emocemi a snížit tak vnímání ceny, jako rozhodujícího prvku. Vzpomeňte si sami. Který nový, nevyzkoušený výrobek jste naposledy koupili? Víte, co rozhodlo? Emoce a trocha rozumu. Emoce, tedy výhody, co vám výrobek přinese, zlepší, jaké pocity u toho budete mít. To vše rozhoduje. Rozum pak zavelí – za tyto peníze to je dobrý kup, na účtě na to peníze mám, koupím si to. Klíčové pak ovšem je, aby výrobek splnil do puntíku vše, co slibuje. Jinak nejen, že ztratíte věrného zákazníka, ale získáte i špatnou vizitku, kterou jen tak nespravíte.